– Čim završimo javnu raspravu poslaćemo dokument svim institucijama i Evropskoj komisiji. Kada dobijemo saglasnost EK, zakon šaljemo Vladi i onda Skupštini. Najkasnije za tri mjeseca očekujemo usvajanje – saopštio je Dukaj.
On je na okruglom stolu na kojem je predstavljen nacrt zakona o lokalnoj samoupravi saopštio da im je u fokusu rada bilo unapređenje decentralizacije kao ključnog principa. Dukaj je naveo da nacrt zakona ima dosta novina u odnosu na važeće zakonsko rješenje.
– Imaćemo nove modele organizacije opština, po prvi put uvodimo gradove za što smo definisali kriterijume. Lokalne samouprave imaju važnu ulogu u procesu evropskih integracija – naveo je Dukaj.
Gradonačelnica Olivera Injac kazala je da podržava predlog Ministarstva javne uprave da se predsjednici opštine biraju neposredno na izborima.
– To bi moglo doprinijeti većoj stabilnosti lokalnih samouprava u realizaciji i implementaciji projekata – kazala je Injac.
Ona je potencirala član nacrta zakona o lokalnoj samoupravi koji se bavi poslovima predsjednika opštine, koji su prošireni, između ostalog i na to da se on stara o izvještaju realizacije preporuka Državne revizorske institucije.
–Glavni grad upravo to prolazi, završava se proces revizije, nečeg što je sigurno za sve nas važno, a to je proces uvođenja u legalne tokove čitavog sistema. To je proces koji se mora pratiti dugotrajno, a sigurno sam da će to učiniti i ostale opštine ili su već prošle kroz to. Mislim da je to jako važno, jer onda možemo implementirati sve i pratiti kako se realizuju preporuke, šta se radi kako bi proces iznijeli do kraja – rekla je Injac.
Ona je rekla da je važno i to što je predsjednik dobija u opisu posla da radi godišnje izvještaje o sudskim postupcima i izvršavanju sudskih odluka.
Gradonačelnica Injac smatra i da se pozicija potpredsjednika opštine odnosno zamjenika gradonačelnika mora bolje definisati čak i u brojčanom smislu.
– Sigurna sam da Glavni grad s obzirom na nadležnosti, djelokrug poslovanja, populaciju, infrastrukturu, ne može imati dva zamjenika kako je predviđeno važećim zakonom. Mogu vam prenijeti uporednu praksu, iz Ljubljane, Zagreba, i drugih glavnih gradova u regionu, da imaju veći broj zamjenika. Tim prije što se moramo povezati sa normom o decentralizaciji i uvođenju više oblasti u sistem djelovanja lokalne samouprave. To je stvar koja mora biti bolje pozicionirana da bi kasnije promjenama Zakona o Glavnom gradu
bila bliže definisana. Kako doći do toga? Vjerujte da praksa govori da je lako to podijeliti u odnosu na oblasti. Kako se za sve starješine organa znaju nadležnosti moraju se znati i za potrpedsjednike odnosno zamjenike, kao i za predsjednika. Ova preporuka će nadam se imati i podršku sa međunarodnih adresa. Podjela odgovornosti znači da se zna šta ko radi, šta su njegove obaveze i prava i šta je u obavezi da postigne u radu – kazala je gradonačelnica.
Ona je kao primjer navela oblast prostornog planiranja, kao vrlo zahtjevnu i specifičnu, pa bi trebalo da zakon predvidi mogućnost angažovanja ekspertskog kadra i savjetnika za vođenje ovih poslova ali sa tačnom linijom odgovornosti.
Gradonačelnica Injac je ukazala na potrebu boljeg definisanja upravnog nadzora u odnosu na važeće zakonsko rješenje. U dosadašnjem rješenju upravni nadzor nije precizno definisan što je izazivalo brojne nedoumice a za posljedicu imalo suženu kontrolu zakontitosti čitavog procesa. Da nije tako opštinska preduzeća ne bi mogla doći u milionske dugove, do prekobrojno zaposlenih i slično. Ona je rekla da ne postoji propis o upravnom nadzoru javnih ustanova.
– Glavni grad ima 14 gradskih preduzeća, od čega za deset upravni nadzor vrši Sekretarijat za komunalne poslove. Ništa precizirano nije. Šta podrazumijeva taj upravni nadzor? Zato on i nema efekata, te bi to trebalo vrlo precizno normirati – rekla je Injac.
Sekretarka za lokalnu samoupravu Slađana Anđušić kazala je da je nacrt zakona iskorak u odnosu na važeći zakon posebno u oblastima deblokade konstituisanja organa lokalne samouprave, te da je službenički sistem skoncentrisan na jednom mjestu bez upućujućih normi. Ona je rekla da se 70 odsto prava Evropske unije sprovodi u opštinama, a ne sa državnog nivoa te da nas kaže, čeka veliki posao, a da ovaj zakon omogućava reformu uprave u tom pravcu.
– Lokalne samouprave dosad nisu bile mnogo uključene u proces pridruživanja Evropskoj uniji. Na važeće zakonsko rješenje imamo brojne primjedbe, prepreke u njegovoj primjeni. Nacrt nudi nove mogućnosti, kontrolne mehanizme koje do sada nismo imali, a bili su nam potrebni. Svi znamo probleme sa javnim preduzećima, sa dugovima, poreskim dugovima, dugovima advokataskim firmama. Sistem moramo da mijenjamo da ide na bolje – rekla je Slađana Anđušić.
Ona je rekla da je potrebno detaljno opisati ulogu glavnog administratora i prenormirati član koji se tiče mjesnih zajednica.
– Neposredna demokratija je 30 godina zamrla. Mjesne zajednice su bile puno puta zloupotrijebljene, nijesmo čuli građane, već smo ih potcjenjavali i nijesmo se bavili njihovim mišljenjem. Dakle, pitajmo građane, pitajmo ih o njima, ne donosimo odluke mimo njih – rekla je Anđušić.