4.9 C
Podgorica
12.12.2024.

Marković: Đukanović povrijedio Ustav, problem je blokiran Ustavni sud

Velibor Marković, ugledni podgorički advokat tvrdi da je predsjednik Crne Gore Milo Đukanović, odbijajući da da mandat za sasatav 44 crnogorske vlade Miodragu Lekiću, na predlog palrmentarne većine, jeste prekršio Ustav.

“Kod pitanja da li je Predsjednik Crne Gore, gospodin Milo Đukanovic povrijedio Ustav, odbivši da za mandatara predlozi gospodina Miodraga Lekića, odgovor je potvrdan. Ovo stoga što je odredbom člana.103.Ustava propisano da predsjednik Crne Gore predlaže mandatara u roku od 30 dana od dana konstituisanja Skupstine, koji je rok protekao. Istina, crnogorska Skupština je konstituisana još nakon posljednjih redovnih parlamentarnih izbora od 30.avgusta 2020.godine, ali imajući u vidu naprijed citirane odredbe o nemogućnosti raspuštanja Skupšine prije isteka mandata na koji je izabrana, niti je Skupština skratila svoj mandat, rok od 30 dana se ima računati od dana kada je izglasano nepovjerenje Vladi čiji je premijer bio gospodin Dritan Abazović. Ovo tim prije što je Ustav u ovom dijelu i na isti način tumačen i nakon izglasavanja nepovjerenja Vladi kada je premijer bio Zdravko Krivokapić, pa bi različito tumačenje, i to u vremenskom periodu kraćem od godinu dana, vodilo pravnoj nesigurnosti. Pritom, odluku o postojanju ili nepostojanju povrede Ustava donosi Ustavni sud na predlog najmanje 25 poslanika Skupštine, s tim što je za pokretanje tog postupka neophodna većina svih u Skupštini, a eventualna odluka o utvrđenoj povredi Ustava može, ali i ne mora da dovede do razrješenja predsjednika sa te funkcije, što takođe zavisi od odluke Skupštini, koja i o tom pitanju glasa većinom svih poslanika, sve prednje u smislu člana 98.Ustava. Naravno, jedan od najvećih aktuelnih problema je nemogućnost odlučivanja  od strane Ustavnog suda, s obzirom na nedovoljan broj sudija za donošenje odluke u tom pravcu.”, saopštio je Marković za agenciju Sputnjik.

Podgorički advokat, o političkom ćorsokaku, u kome se našla Crna Gora, kaže za Sputnjik da u još u vrijeme izglasavanja nepovjerenja Vladi Crne Gore kada je premijer bio Zdravko Krivokapić, opravdano je aktuelizovano pitanje da li su se tim činom stekli uslovi i za raspuštanje Skupštine Crne Gore, te raspisivanje vanrednih parlamentarnih izbora, ili uslovi da od strane predsjednika države bude predlažen novi mandatar za sastav Vlade, što se i desilo, predlaganjem za mandatara i izborom gospodina Dritana Abazovića, a sada se ta ista situacija ponavlja i nakon izglasavanja nepovjerenja Vladi čiji je Abazović bio premijer. “Aktuelizovanje tog pitanja, kao i stanovište kolega prema kojima je izglasavanje nepovjerenja Vladi ,,automatski” moralo da dovesti do vanrednih parlamentarnih izbora, sasvim je logično imajući u vidu odredbu člana.3 .stav.3.Ustava Crne Gore kojom je propisano da se ne može ustanoviti, niti priznati vlast koja ne proističe iz slobodno izrazene volje grđjana na demokratskim izborima, u skladu sa zakonom. Međutim, u odgovoru na to pitanje treba poći od ustavnih mogućnosti za raspuštanje Skupštine prije isteka njenog mandata, ili skraćenja mandata Skupštine, kao jedine dvije mogućnosti za raspisivanje vanrednih parlamentarnih izbora.”, ističe Marković.

Advokat ukazuje da odredbom člana .92.Ustava, i stava.1. je propisano da se Skupština raspušta ako ne izabere Vladu u roku od 90 dana od dana kada predsjednik Crne Gore prvi put predložio mandatara, a u stavu .2. da Skupštinu može raspustiti i Vlada ukoliko Skupština duže vremena ne obavlja nadležnosti utvrđene Ustavom (u oba navedena slučaja Skupština se u smislu stava.3.tog člana raspušta ukazom predsjednika Crne Gore),  s tim što je odredbom cl.110.stava.2.Ustava propisano da Vlada kojoj je prestao mandat nastavlja rad do izbora Vlade u novom sastavu, ali da takva Vlada (u tzv.,,tehničkom mandatu”) ne moze raspustiti Skupštinu.

“ Imajući u vidu predhodno citirane ustavne odredbe, predsjednik Crne Gore jednostavno nema Ustavnih mogućnosti da raspusti Skupštinu ukoliko je Vlada izabrana u roku od 90 dana od dana kada je prvi put predložen mandatar za njen sastav, što je ispunjeno, niti tu mogućnost ima Vlada koja radi u tzv.,,tehničkom mandatu”, što je slučaj, iz čega proizilazi da po ovim Ustavnim osnovima nema mogućnosti za raspisivanje vanrednih parlamentarnih izbora.”, kaže Marković.

Kada je u pitanju skracenje mandata Skupstine, isitče advokat Marković, odredbom člana .84.stav. 2. Ustava je propisano da Skupštini može prestati mandat prije vremena na koje je izabrana, i skraćenjem njenog mandata.

“Međutim, odredbom stava.4.tog člana je propisano da se to skraćenje može izvršiti na predlog predsjednika države, predsjednika Vlade i najmanje 25 poslanika, ali isključivo na osnovu odluke same Skupština, čega u konkretnom slučaju nema. Iz navedenog proizilazi da ni po ovom osnovu nema mogućnosti raspisivanja vanrednih parlamentarnih izbora. Ili, ukratko, s obzirom da nema ustavnog osnova za raspuštanje Skupštine, niti je Skupština, makar do sada, svojom odlukom skratila svoj mandat, to nema ni Ustavnog osnova za raspisivanje vanrednih parlamentarnih izbora.”, zaključuje Marković.

 

- Oglasi-spot_imgspot_img
Poslednje vijesti
- Oglasi-spot_img
POVEZANE VIJESTI
- Oglasi-spot_img

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime