Prostorna instalacija „Čistilište“ umjetnica Marije Džoganović i Katarine Laković i izložba portreta, fotografa Balše Gobovića, otvorena je u četvrtak 14. XII u Crnogorskoj kući na Dedinju, u Beogradu. Upoznavanje beogradske publike sa radovima umjetnika iz Podgorice, omogućeno je uspostavljenom saradnjom između Univerziteta „Mediteran“ Podgorica, Ambasade Crne Gore u Beogradu i Ministarstva vanjskih poslova Crne Gore. Prostor u kome su umjetnici izložili radove „Crnogorska kuća“ je svojim autentičnim ambijentom, omogućila da radovi umjetnika, koji se po svom konceptu i sadržaju, kao i estetici, razlikuju, čine jednu tematsku cjelinu, koja je obezbijedila publici poseban umjetnički doživljaj.
Istoričarka umjetnosti Katarina Gazdić Ilić je otvarajući izložbu izjavila da umjetnost ne možemo posmatrati u nekom izlolovanom prostoru, odvojeno od društva i svijeta“ i da se „umetnička djela mogu tumačiti samo kao tragovi opštih i ličnih stopa, nudeći nam moguće staze za razumijevanje prostranstva tajne ljudske prirode i duha vremena u kom su nastajala.
Umjetnica Katarina Laković je, odgovarajući na pitanja koja su se odnosila na razloge koriščenja konjskih kostiju kao materijala za umjetničko djelo, dodala je da osim što rad „13“ čini umjetnički komentar na odnos prema životinjama u prehrambenoj industriji, takođe ima i drugo značenje. „Bilo je važno da se rad sa konjskim kostima izloži u Crnogorskoj kući. U pitanju su kosti konja sa Fundine, a znamo koliko je čuvena bitka i pobjeda na Findini važna u kučkoj i crnogorskoj istoriji. Veza između konjskih kostiju nađenih na istom mjestu, na kome se prije skoro 150 godina odigrala jedna od odlučujućih bitaka našeg naroda, stvorila je potrebu da umjetnički reagujem i upravo ovdje, na ovom mjestu, dovedem u vezu nas danas sa nama nekad“.
Umjetnica Marija Džoganović, komentarišući svoj rad, pod nazivom „26“ koju čini zavjesa sa preko 300 kutija cigareta sa pozlatom, koji predstavljaju i objekat i osjećaj, tačnije i predmet želje ali i potrebu za demistifikacijom, dodaje „da zavjesa ustvari zaklanja sve ono unutrašnje, koje posmatrač ne može ni vidjeti ukoliko sam ne spozna mogućnost spostvene potrebe za čišćenjem i pročišćenjem“.
Balša Gobović, umjetnik i autor izložbe „Odraz“ koju čine dvanaest portreta objašnjava da „nečije postojanje oslikavaće i nečije unutrašnje stanje, jer fotografija kao medijum ne mari da li je nešto važno ili ne. Kako je svako od nas jednistven u svojoj prirodi, onda je za uspješnost portreta potrebno doprijeti do te jedinstvenosti. Potreban je povratak na “obično”, “jedinstveno” Ja. Ni jedno ni drugo stanje nije toliko interesantno, koliko sama činjenica da se prelaz iz jednog u drugo stanje zaista desio.“
Otvaranje izložbi „Čistilište“ i „Odraz“ u Crnogorskoj kući je prva od serije izložbi planiranih uspostavljenom saradnjom Univerziteta „Mediteran“ Podgorica i Ministarstvom vanjskih poslova Crne Gore i diplomatsko – konzularnih predstavništava u regionu. Svečanom otvaranju na Dedinju prisustvovali su predstavnici diplomatskog kora, predstavnici Ambasade Crne Gore u Beogradu, kolege sa partnerskih fakulteta i akademija, Univerziteta u Beogradu, predstavnici crnogorskih udruženja u Beogradu, predstavnici institucija kulture Republike Srbije i druga zainteresovana javnost. Otvaranju izložbi prisustvovao je i pisac i pjesnik Đorđe Matić iz Zagreba.